Rower miejski najczęściej posiada koła 28-calowe (choć bywają również z kołami 26 i 27-calowymi), wygiętą, szeroką i wygodną kierownicę, krótką ramę i siodełko. Rower jest skonstruowany tak, aby można było jechać w pozycji siedzącej, wyprostowanej. Istotnym elementem roweru miejskiego jest oświetlenie, błotniki, nóżka, osłona na łańcuch, duży tylni bagażnik oraz koszyk z tyłu lub z przodu.
Podobnie jak przy rowerach crossowych i górskich wyróżnia się 2 podstawowe typy ram:damską i męską. Damska nie posiada górnej rury w trójkącie ramy (tzw. damka) - umożliwia to wsiadanie bez podnoszenia wysoko nogi co pozwala na jazdę w spódnicy lub sukience. Dodatkowa różnicą jest, fakt że rura podsiodłowa ustawiona jest bardziej w pionie co pozwala na siedzenie bliżej kierownicy w pozycji mocno wyprostowanej.
Drugim rodzajem jest rama konwencjonalna nazywana również męską z górną rurą mocowaną z jednej strony do górnej części główki ramy a po drugiej stronie do górnej części rury podsiodłowej.
Waga roweru miejskiego jest dość duża i waha się od 14 do 20 kg. W ostatnich latach w celu jej obniżenia zaczęto stosować ramy aluminiowe. Ich wadą jest większa sztywność, która powinna być niwelowana za pomocą amortyzacji.
Tradycyjny rower miejski zazwyczaj nie posiada przerzutek. Rowery typu 'old duch' są do tej pory produkowane z jednym hamulcem tylnym typu torpedo.
Obecnie w rowerach miejskich stosuje się najczęściej przerzutki wewnętrzne.
Hasła powiązane