ER-billboard - facebook

piasta wielobiegowa

piasta wielobiegowaPiasta tylnego koła zawierająca wewnątrz mechanizm zmiany przełożeń. Działa on na identycznej zasadzie jak przerzutka rowerowa. Piasta wielobiegowa jest elementem układu napędowego roweru i działa na identycznej zasadzie jak przerzutka. Za pomocą manetki rowerzysta wybiera jedno z przełożeń (czasami niezbyt prawidłowo nazywane biegami), co powoduje że może pedałować z większą, lub mniejszą siłą. Dzięki temu przy dużym oporze zewnętrznym (przeciwny wiatr, jazda pod górę) pedałuje z małą siłą, pokonując jednak mniejszy odcinek drogi. Z kolei przy jeździe w korzystniejszych warunkach (wiatr w plecy, jazda z górki) może wybrać wyższe przełożenie (o wyższym numerze) i pokonywać dłuższy odcinek przy takiej samej liczbie obrotów korba.

Innymi słowy: przy piaście z 5 przełożeniami na pierwszym przełożeniu za jednym obrotem korby przejedziemy np. 1 metr, a na 5 przełożeniu przejedziemy 3 metry.

Piasty z przerzutkami wewnętrznymi są produkowane przez firmy:SRAM, Shimano oraz Rohloff. Są one produkowane w różnych konfiguracjach; najpopularniejsze z nich to: 3,5,7 i 9 przełożeń. Niemiecka firma Rohloff jako jedyna oferuje piasty o aż 14 przełożeniach.

Piasty wielobiegowe mogą zawierać hamulec wewnętrzny - tzw. torpedo.

piasta wielobiegowapiasta wielobiegowa

 

Hasła powiązane