Część układu napędowego roweru odpowiedzialna za zmianę przełożeń. W rowerze występują przednie i tylne przerzutki. Tylna jest zamocowana na haku tylnego widelca ramy i obsługuje zestaw tylnych zębatek, przednia na dolnej części rury podsiodłowej i pozwala na wybranie jednej z dwóch lub trzech tarcz mechanizmu korbowego.
Przerzutki są obsługiwane za pomocą manetek połączonych z nimi linką w pancerzu. Poruszając manetką zmieniamy położenie wózka, który z kolei przesuwa łańcuch nad odpowiednią zębatkę. Dzięki temu rowerzysta może pedałować z większą, lub mniejszą siłą. Przy dużym oporze zewnętrznym (przeciwny wiatr, jazda pod górę) pedałuje z małą siłą, pokonując jednak mniejszy odcinek drogi. Z kolei przy jeździe w korzystniejszych warunkach (wiatr w plecy, jazda z górki) może wybrać wyższe przełożenie (o wyższym numerze) i pokonywać dłuższy odcinek przy takiej samej liczbie obrotów korba.
Innymi słowy: przykładowo na pierwszym przełożeniu za jednym obrotem korby przejedziemy np. 1 metr, a na 5 przełożeniu przejedziemy 3 metry.
Jedną z pierwszych wersji przerzutek rowerowych była Cambio Corsa wynaleziona przez kolarza Tullio Campagnolo w 1940 roku. Cambio Corsa składało się z dwóch dźwigni, z których jedna służyła do poluzowania zacisku koła (szybkozamykacz) a druga do przesuwania łańcucha.
Przerzutki sa produkowane przez wiele firm - najwieksze to SRAM i Shimano.
Istnieje także odmiana przerzutek wewnętrznych - tzw. piasty wielobiegowe.
Hasła powiązane