Jest to rodzaj pojazdu jednośladowego zbliżonego budową do zwykłego roweru napędzanego siłą mięśni z dodatkowym źródłem energii w postaci silnika elektrycznego.
Zgodnie z ustawą "Prawo o Ruchu Drogowym" z 1 kwietnia 2011 roku, rower elektryczny jest traktowany jako zwykły rower jeśli:
W Unii Europejskiej rowery elektryczne zostały zdefiniowane w normie EN15194, gdzie są określone jako EPAC - Electrically Power Assisted Cycles. Podobnie jak w Polsce mogą mieć moc maksymalnie do 250W, uruchamiane są tylko podczas pedałowania, a wspomaganie jest odłączanie po przekroczeniu 25 km/h.
Rowery w których napęd elektryczny jest sterowany za pomocą manetki są określane mianem speed-bike.
Użytkowanie roweru elektrycznego jest dużo bardziej ekonomiczne niż pojazdów wyposażonych w silnik spalinowy. W przeciwieństwie do nich, silnik elektryczny nie wydziela spalin i wydaje dużo cichszy dźwięk. Akumulator w tym rowerze musi być wymieniany co jakiś czas po określonej ilości cykli naładowania i rozładowania. Jego wydajność z czasem maleje.
Rowery elektryczne posiadają silnik w piaście przedniego koła lub w suporcie, układ sterowniczy oraz akumulatory umieszczane przez producentów w różnych miejscach - na bagażniku, przylegające do rury ramy, lub nawet wewnątrz rury ramy.
Wadą rowerów elektrycznych jest ich znacznie większa waga od normalnych rowerów, która wynosi często ponad 20 kg.
Hasła powiązane