ER-billboard - facebook

DH

hasła podobne: downhill
Specjalny rower przeznaczony tylko i wyłącznie do zjazdów (downhill). Praktycznie nie ma możliwości na nim podjeżdżać pod górę.

Rama

Rower zjazdowy posiada najsolidniejszą i najmocniejszą (i najcięższą) ramę ze wszystkich typów rowerów. Jest ona wyposażona w amortyzator tylny - o dużym skoku wynoszącym w zależności od modelu od 180 do 220 mm w konstrukcji jedno- lub czterozawiasowej. Ramy narażone są na duże przeciążenia występujące podczas agresywnej jazdy. Dlatego często stosuje się dodatkowe wzmocnienia w postaci wspawek w okolicach główki, mające usztywnić konstrukcję.

Napęd

Zwykle stosuje się tylko przerzutkę tylną. Tendencją jest stosowanie modeli z krótszym wózkiem. Używa się grup osprzętu z wyższej półki, spotykane również w rowerach cross-country lub - od niedawna - specjalne komponenty do downhillu, np. Shimano Saint. Sporym problemem w czasie szybkiej jazdy po bardzo nierównym terenie jest spadanie łańcucha. Z tego powodu montuje się specjalne napinacze z rolkami, mające napiąć łańcuch oraz wyeliminować możliwość przypadkowego spadnięcia z przedniej tarczy zębatej.

Pedały

Zjazdowcy dzielą się na zwolenników jazdy w pedałach zatrzaskowych lub szerokich pedałach platformowychz wkręcanymi kolcami (pinami) uniemożliwiającymi ślizganie się butów. Obie wersje mają swoje wady i zalety. Pedały zatrzaskowe stosuje czasami w połączeniu z zabudowanymi platformami.

Hamulce

Przewrotne hasło zjazdowców brzmi: "kto hamuje ten ginie". Jednak bezpieczeństwo to podstawa, hamulce muszą reagować szybko i zatrzymać rower w każdych warunkach. A trzeba pamiętać, że pojazd waży prawie dwa razy więcej od cross-country: około 20 kg! Standardem są hydrauliczne hamulce tarczoweo zwiększonej średnicy tarcz - zazwyczaj 200 mm.

Amortyzator

Przez lata miarą rozwoju DH było stopniowe zwiększanie skoku widelca. Początkowe 100 mm przez kolejne lata podwojono. Teraz standardem są amortyzatory dwupółkowe, czyli z przedłużonymi goleniami sięgającymi mostka kierownicy o skoku przekraczającym 200 mm. Oprócz płynnej pracy i "połykania" dużych nierówności, amortyzatory muszą być również wytrzymałe i bardzo sztywne.

Układ kierowniczy

Typową cechą rowerów zjazdowych są szerokie kierownicestosowane w celu polepszenia sterowności. Mają one nawet 720 mm szerokości (w rowerach cross-country standard to 560 - 580 mm). Zawsze gięte i zrobione z solidnego aluminium. Mostki są natomiast krótkie (ok. 50 mm).

Koła

Obręcze muszą być sztywne i mocne, bo są to mocno eksploatowane części roweru. Dlatego są zdecydowanie szersze, podobnie jak opony, które powinny "kleić" się do podłoża. W przypadku pokonywania z dużą prędkością nawierzchni składającej się z kamieni, korzeni, dobre opony to rzecz niezwykle ważna. W zjazdówkach są one szersze i sięgają nawet 3 cali (w zwykłych góralach górną granicą są 2 cale). Piasty obracają się na uszczelnianych łożyskach maszynowych i bardzo często mają pogrubioną oś wzmacniającą cały mechanizm

Jak zatem widać w rowerze DH wszystko jest większe, grubsze, szersze i bardziej masywne - nawet siodła. A wszystko po to, by zapewnić trwałość, bezpieczeństwo i maksimum efektywności podczas jazdy.

Hasła powiązane