Wspornik w formie rury łączący siodełko z ramą. Z jednej strony sztyca jest wsuwana do podsiodłowej rury ramy a na drugim - górnym końcu jest przymocowane siodełko za pomocą jarzma.
Wsporniki siodeł są wykonane ze stali, aluminium lub włókna węglowego. W lepszych konstrukcjach jarzmo jest elementem sztycy - zmniejsza to wagę i zwiększa sztywność połączenia.
Sztyce mają możliwość regulacji głębokości wsunięcia w ramę - a co za tym idzie wysokości samego siodełka. Na końcu rury podsiodłowej umieszczony jest zacisk wyposażony w szybkozamykacz, lub zwykłą śrubę z nakrętką. Po jego poluzowaniu można wysunąć wspornik na żądaną wysokość.
W miejskich oraz turystycznych rowerach można się spotkać ze sztycami amortyzowanymi - w których na rurze jest zamontowany amortyzator (np. sprężynowy, lub elastomerowy). Ma on za zadanie zwiększać komfort rowerzysty. W odróżnieniu od przednich i tylnych amortyzatorów, amortyzowane wsporniki siodła nie wpływają ani na bezpieczeństwo jazdy, ani na właściwości trakcyjne roweru. Dodatkowo ich wadą jest powstawanie luzów. Z tych powodów nie są one stosowane w wyższej klasy rowerach.
Ostatnio coraz większą popularność zdobywają sztyce podsiodłowe ze zdalną regulacją wysokości. Manetka umieszczona na kierownicy jest połączona za pomocą stalowej linki w pancerzu z jarzmem i służy do regulacji wysokości. W prostszych wersjach manetka jest umieszczona w jarzmie - pod siodełkiem.
Hasła powiązane