Europejska sieć szlaków rowerowych zaprojektowanych i nadzorowanych przez Europejską Federację Cyklistów. Obecnie wyznaczonych jest 15 szlaków o łącznej długości 70.000 km biegnących przez całą Europę. Część szlaków jest wyznaczona tylko na mapach - nie w terenie (np. cześć szlaku R10 biegnąca w Polsce).
Podobny projekt - sieć szlaków dla niezmotoryzowanych w USA - nosi nazwę Greenway.
Szlaki Eurovelo nie są budowane od podstaw - tzn. w jego ramach nie buduje się ścieżek rowerowych. Zazwyczaj wytycza się je po istniejących ścieżkach lub po lokalnych - często szutrowych - drogach. Ważne jest, aby dany szlak tworzył jedną całość pozwalając dojechać z jednego punktu w inny nie korzystając z innych dróg.
Przez Polskę przebiegają cztery szlaki EuroVelo: EV 2, EV 9, EV 10, EV 11 oraz EV 13.
Jest bardziej znany jako szlak R9 i biegnie od Gdańska przez Poznań, Wrocław do Paczkowa na granicy polsko-czeskiej. Od Poznania do granicy jest dobrze wyznakowany. Część prac związanych z wyznakowaniem (na odcinku Wrocław-Paczków) przeprowadziła Dolnośląska Fundacja Ekorozwoju (z której wyłoniło się stowarzyszenie Wrocławska Inicjatywa Rowerowa). Ten odcinek jest bardzo dobrze opisany w wydanym przez fundację przewodniku. Jest on dostępny w wersji papierowej siedzibie stowarzyszenia. Więcej informacji na stronie www.eurovelo.pl
Jest bardziej znany jako szlak R10 i biegnie w dużej części szutrowymi, leśnymi i trzeciorzędnymi drogami asfaltowymi. Twórcy szlaku starali się wyznakować go jak najbliżej brzegu morza, ale nie zawsze się to udało . Był znakowany przez różne organizacje stąd odcinki szlaku często bardzo różnią się jeśli chodzi o jakość opracowania go. Część szlaku (Rusinowo-Stilo) została dobrze opisana w przewodniku dostępnym na stronach Powiatu Słupskiego. Przewodnik ten można także kupić w punktach Informacji Turystycznych w miejscowościach na leżących szlaku.
Szlak powstał w 2010 roku z inicjatywy Michaela Cramera, posła do Parlamentu Europejskiego. Po sukcesie, jakim okazała się trasa rowerowa prowadząca śladem dawnego muru berlińskiego, Michael Cramer opracował projekt budowy analogicznego szlaku wzdłuż przebiegu całej żelaznej kurtyny - od Morza Białego do granicy między Bułgarią a Grecją nad Morzem Czarnym. Michael Cramer przedstawił koncepcję szlaku w maju 2010 roku w czasie dorocznego zjazdu Europejskiej Federacji Cyklistów (ECF), który się odbył w Tczewie.
Projekt ma za zadanie opracowanie szczegółowej koncepcji znakowania oraz systemu informowania turystów rowerowych o historii podziału Europy w latach 1945-1989.
Jego budżet wynosi 120 tys. Euro. Na wybrzeżu gdańskim przebieg trasy zostanie zaprojektowany tak, by rowerzyści mogli dotrzeć do miejsc wiążących się z powstawaniem Solidarności i wkładem społeczeństwa Pomorza w obalenie systemu komunistycznego.
W projekcie udział biorą jedynie członkowie ECF, a liderem międzynarodowego konsorcjum projektowego jest Pomorskie Stowarzyszenie Wspólna Europa (PSWE) z Gdańska.
Hasła powiązane